MODEST MUSORGSKI (1839–1881) — Polonez z opery „Borys Godunow” (1872)

Modest Musorgski — Ilja Riepin, 1881, Galeria Trietiakowska w Moskwie, wikipedia.org (CC BY-SA)

Borys Godunow to jedyna ukończona opera Modesta Musorgskiego, libretto napisał sam kompozytor wg dramatu Aleksandra Puszkina. Pierwsza wersja (z 1869 roku) była odrzucana przez sceny operowe. Kolejną ukończył Musorgski w 1872 roku, ta również nie doczekała się wystawienia. Do premiery doszło dopiero w 1874 roku po poprawkach dyrygenta Teatru Imperialnego w Sankt Petersburgu — z uwagi na tę ingerencję nie jest uznawana za wiążącą. To historia cara Borysa Godunowa, który w wyniku wielu przeciwności utracił znaczenie polityczne i zmarł w poczuciu niespełnienia. Opera łączy romantyczną nastrojowość z realistycznym stylem śpiewu; uznawana jest za najważniejsze rosyjskie dzieło tego gatunku.

MODEST MUSORGSKI (1839–1881) — Zaliczany do najważniejszych rosyjskich kompozytorów narodowych. Na świat przychodzi w bogatej rodzinie ziemiańskiej, która — zgodnie ze swoją tradycją — jego przyszłość widzi w karierze wojskowej. Rozpoczyna naukę w szkole podchorążych, jednak większość czasu spędza na lekturze i pierwszych próbach kompozytorskich. Po ukończeniu studiów wstępuje do armii, którą opuszcza na skutek kryzysu nerwowego; postanawia poświęcić się muzyce. Żyje jednak w ciągłym niedostatku, musi więc podjąć się pracy urzędniczej. Nie odebrawszy formalnego wykształcenia muzycznego, jest samoukiem, jego dzieła powstają intuicyjnie. Tworzy utwory fortepianowe i pieśni, planuje napisanie dużych dzieł scenicznych, większości z nich nie doprowadza jednak do końca. Współtworzy grupę kompozytorską znaną pod nazwami Wielka Piątka i Potężna Gromadka — razem z Milijem Bałakiriewem, Aleksandrem Borodinem, Cezarem Cui i Mikołajem Rimskim-Korsakowem. Celem grupy jest tworzenie rosyjskiej muzyki narodowej przy jednoczesnym poszukiwaniu nowych, typowo rosyjskich środków wyrazu bez nawiązywania czy kopiowania rozwiązań zachodnioeuropejskich. Modest Musorgski jest osobą wrażliwą i niestabilną emocjonalnie, żyje w poczuciu osamotnienia, ma skłonności depresyjne, co przeszkadza mu w pracy twórczej. Przez całe życie boryka się również z problemami finansowymi. Popada w alkoholizm, który staje się przyczyną jego śmierci.

Modest Musorgski nie odebrał regularnego wykształcenia muzycznego, podejmował się prac urzędniczych, nie mając wystarczającej ilości czasu na twórczość kompozytorską. Zmarł młodo i pozostawił niewielką liczbę dzieł. Jednak te, które po sobie zostawił, odznaczają się wysokim indywidualizmem, unikatowym brzmieniem i nowatorstwem. Przez wiele lat pracował nad swoim najważniejszym dziełem scenicznym — operą Borys Godunow. Jest także autorem cyklu Pieśni i Tańce Śmierci, poematu symfonicznego Noc na Łysej Górze oraz cyklu fortepianowych miniatur Obrazki z wystawy, powstałego pod wpływem śmierci przyjaciela Wiktora Hartmanna i pośmiertnej wystawy jego prac. Cykl ten stał się popularny dzięki orkiestracji Maurycego Ravela. Kompozytor odrzucał sentymentalizm w muzyce i sztywne reguły, inspirując się tradycyjna muzyką rosyjską — religijną i ludową. W jego stylu muzycznym badacze odnajdują początki impresjonizmu, a z uwagi na rozwiązania budujące muzyczny dramatyzm dzieł — realizmu. Dopiero po śmierci kompozytora doceniono nowatorstwo jego twórczości, która zapowiedziała estetykę i techniki muzyczne XX wieku.

ZNAJDŹ W PROGRAMIE: 10.11.2017 | PIĄTEK | 19:00 | KONCERT OTWARCIA — ORKIESTRA SYMFONICZNA FILHARMONII KALISKIEJ — „300 LAT POLONEZA”

PRZECZYTAJ ARTYKUŁ O WYKONAWCACH:  
ORKIESTRA SYMFONICZNA FILHARMONII KALISKIEJ
ADAM KLOCEK — DYRYGENT



ŹRÓDŁA:
▪ Classical Archives — classicalarchives.com
▪ Muzykoteka Szkolna — muzykotekaszkolna.pl
Encyklopedia muzyczna PWM: część biograficzna, t. 1–12, pod red. E. Dziębowskiej, Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1979–2012
Encyklopedia muzyki, pod red. A. Chodkowskiego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2006