ADAM KLOCEK — DYRYGENT

© Adam Klocek, Festiwal Dwa Brzegi, fot. Jarosław Antoniak

Dyrygent i wiolonczelista, laureat Grammy Award 2014, określony przez Krzysztofa Pendereckiego jako „jeden z najbardziej obiecujących dyrygentów młodszej generacji”. Od 2006 roku pełni funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Kaliskiej, od 2011 roku dyrektora artystycznego orkiestry Młoda Polska Filharmonia, a od 2012 roku Filharmonii Częstochowskiej. Jest także — od pierwszej edycji w 2010 roku — dyrektorem artystycznym Puławskiego Festiwalu Muzycznego Wszystkie Strony Świata.

W roku 2004 artysta wygrał konkurs na stanowisko dyrygenta–asystenta Maestro Jana Lathama-Koeniga, dyrektora artystycznego Filharmonii Wrocławskiej i festiwalu Vratislavia Cantans. Od 2008 roku członek honorowy Związku Kompozytorów Rosyjskich. Odznaczony Medalem Komisji Edukacji Narodowej (2013) i Srebrnym Medalem Gloria Artis (2014).

Występ artysty na Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym Ermitage w Petersburgu, podczas którego dyrygował Państwową Orkiestrą Ermitażu został określony przez czołowy ogólnorosyjski dziennik „Niezawisimaja Gazeta” jako „dar niebios”. Zainteresowania i zdolności dyrygenckie Adama Klocka zauważył Jerzy Maksymiuk, mianując go swoim „asystentem”. Jako dziesięciolatek zadyrygował po raz pierwszy orkiestrą warszawskiej szkoły muzycznej z Miodowej. Zaraz potem wystąpił obok mistrza Maksymiuka, dyrygując orkiestrami filharmonicznymi i studenckimi (m.in. w Filharmonii Bałtyckiej oraz Filharmonii Krakowskiej).

Głównym nurtem rozwoju artysty stała się jednak kariera wiolonczelowa. Jako laureat licznych konkursów wiolonczelowych (m.in. w Poznaniu, Kolonii, Monachium i Nowym Jorku) oraz nagród i stypendiów (C.M. von Webera, Interlochen Center for Arts, Europejskiej Unii Radiowo-Telewizyjnej EBU) występuje w liczących się ośrodkach muzycznych. Plany koncertowe ostatnich lat objęły m.in. zaproszenie do udziału w pierwszym wykonaniu pod batutą kompozytora Concerto grosso Krzysztofa Pendereckiego, udział w festiwalu Europalia, inauguracji VIII Forum Lutosławskiego w Filharmonii Narodowej, tournee w USA i Japonii. Za premierowe nagranie Concerto grosso z orkiestrą Filharmonii Narodowej pod batutą Antoniego Wita artysta otrzymał nagrodę Fryderyk 2002. W 2003 roku wystąpił na galowym koncercie inaugurującym Rok Krzysztofa Pendereckiego w Filharmonii Narodowej. W 2004 roku dokonał wraz z Sinfonia Varsovia prawykonania napisanego dla niego Koncertu wiolonczelowego Krzesimira Dębskiego. Wraz z Leszkiem Możdżerem występował w duecie określonym przez BBC jako „sensational”, którego płyta została bestsellerem roku 2005, a obaj artyści jako jedyni reprezentanci świata muzyki klasycznej wystąpili podczas galowego koncertu urodzinowego TVP Kultura.

Impulsem do ponownego zajęcia się dyrygenturą było zetknięcie ze sztuką dyrygencką jednego z najwybitniejszych dyrygentów XX wieku — Carlosa Kleibera. Artysta otrzymał także rekomendacje dyrygenckie od Jerzego Maksymiuka, Janosa Fursta i Volkera Schmidt-Gertenbacha. Dyrygował większością orkiestr symfonicznych w Polsce, w tym Sinfonia Varsovia, Polską Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Kameralną Filharmonii Narodowej, Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, Bałtyckiej, Podlaskiej i Wrocławskiej. Występował z takimi artystami jak Shlomo Mintz, Heinrich Schiff, Joshua Bell, Vadim Repin, Misha Maisky, Valery Afanassiev, Krzysztof Penderecki, Dame Evelyn Glennie, Randy Brecker, Boris Pergamenschikow, Jerzy Maksymiuk, Antoni Wit, Sophia Gubaidulina, Freddy Kempf, Sayaka Shoji, Wanda Wiłkomirska, Jadwiga Rappe, Leticia Moreno, Kałudi Kałudow, Pierre Amoyal, Elmar Oliveira, Julius Berger, Gilles Vonsattel, Ivan Monighetti, Richard Hyung-Ki Joo, Naomi Rachel Kudo, Avri Levitan, Dimitry Vasiliev, Leszek Możdżer, Waldemar Malicki, Krzesimir Dębski, Włodek Pawlik.

Stale współpracuje ze Zbigniewem Preisnerem (Beautiful Country, Woman in Berlin, Funeral, Preisner’s Voices). Album Preisner’s Voices (SONY Music) z udziałem artysty otrzymał status potrójnej platynowej płyty. W 2013 roku miały miejsce dwie nowe premiery muzyki Zbigniewa Preisnera z udziałem Adama Klocka jako dyrygenta i solisty: Four Colours of Łódź oraz Diaries of Hope (Barbican Hall w Londynie z udziałem Britten Sinfonietta oraz Lisy Gerrard z zespołu Dead can Dance). Wydany jesienią 2012 roku album Night in Calisia z udziałem światowej sławy trębacza jazzowego Randy Breckera otrzymał tytuł Albumu Jazzowego Roku 2012 oraz Hit Roku 2012 dziennika „Rzeczpospolita”. Ta sama płyta otrzymała Grammy Award 2014, uzyskując również status podwójnej platynowej płyty.

Adam Klocek jest dyrektorem artystycznym międzynarodowych festiwali muzycznych: Multimedia Amber Road Festival, Międzynarodowego Festiwalu Wiolinistycznego im. Bronisława Hubermana oraz Puławskiego Festiwalu Muzycznego Wszystkie Strony Świata. Jest także wykładowcą Akademii Muzycznej w Krakowie w stopniu doktora habilitowanego. Jako kompozytor jest autorem muzyki kameralnej, symfonicznej, filmowej. W 2014 roku odbyło się prawykonanie jego suity Feniks, z okazji 100-lecia zburzenia Kalisza, napisanej dla Dawida Podsiadło oraz Moniki Borzym. Koncert ten, rejestrowany przez TVP, zgromadził 14 tysięcy słuchaczy.

ZNAJDŹ W PROGRAMIE:
10.11.2017 | PIĄTEK | 19:00 | KONCERT OTWARCIA — ORKIESTRA SYMFONICZNA FILHARMONII KALISKIEJ — „300 LAT POLONEZA”
12.11.2017 | NIEDZIELA | 19:00 | MŁODA POLSKA FILHARMONIA

PRZECZYTAJ ARTYKUŁ O REPERTUARZE:
Johann Sebastian Bach (1685–1750) — Polonez z Suity orkiestrowej nr 2 h-moll, BWV 1067 (1738–39)
Ludwig van Beethoven (1770–1827) — Polonez z Serenady D-dur, op. 8 (1796–97)
Ludwig van Beethoven (1770–1827) — Symfonia nr 7 A-dur, op. 92 (1812)
Piotr Czajkowski (1840–1893) — Polonez z opery Eugeniusz Oniegin, op. 24 (1877–78)
Wojciech Dankowski  (ca. 1760–po 1800) — Symfonia D-dur (2. poł. XVIII w.)
Karol Kurpiński (1785–1857) — Polonez D-dur ‚Witaj, Królu’ (1825)
Karol Kurpiński (1785–1857) — Uwertura do opery Dwie chatki (1811)
Karol Kurpiński (1785–1857) — Uwertura do opery Jadwiga, królowa Polski (1814)
Modest Musorgski (1839–1881) — Polonez z opery Borys Godunow (1872)
Michał Kleofas Ogiński (1765–1833) — Polonez nr 13 a-moll ‚Pożegnanie Ojczyzny’ (1794)
John Philip Sousa (1854–1932) — Polonez Prezydencki (1886)
Georg Philipp Telemann (1681–1767) — Koncert na altówkę i orkiestrę G-dur, TWV 51:G9 (1716–21)
Georg Philipp Telemann (1681–1767) — Polonez z Concerto polonois G-dur, TWV 43:G7 (b. 1721)
Georg Philipp Telemann (1681–1767) — Polonez z Suity orkiestrowej a-moll, TWV 55:a2 (1733)







www.filharmoniakaliska.pl
www.facebook.com/Filharmonia.Kaliska
www.zwierciadlo.pl/mpf
www.facebook.com/Młoda-Polska-Filharmonia-168655013188737